Snelvinder: nooit meer zoeken naar spullen

Deel dit bericht:

“Waar is de glucosemeter?”, “Ik had die rolstoel toch hier neergezet?” en “Ik zoek al een kwartier naar de bladderscan.” Op Aafje-locatie De Nieuwe Plantage zul je deze uitspraken niet snel meer horen. Daar loopt een pilot met Asset Tracking: een inventief systeem om spullen terug te vinden. Projectleider ICT Wilco Jespers en Teammanager Diensten Fernando Abbate vertellen over dit succesvolle project.

Een goede en betaalbare oplossing

Wilco: “De wens voor zo’n zoeksysteem was er al heel lang. Medewerkers waren veel tijd kwijt aan het terugvinden van zorgapparatuur. Inmiddels is de technologie zo vergevorderd dat we een goede én betaalbare oplossing kunnen bieden – in de vorm van het Asset Tracking-systeem van IT-ontwikkelaar Blyott. Bij Aafje hebben we dit omgedoopt tot Snelvinder.”

Hoe het werkt

Op de zorgmiddelen zit een tag die via wifi-accesspoints aangeeft waar het voorwerp zich bevindt. “In de Snelvinder-app op de zorgtelefoon geeft iemand bijvoorbeeld aan: ‘Ik heb een saturatiemeter nodig’. Binnen een paar seconden komt er antwoord: ‘De saturatiemeter van team 1 ligt op de tweede verdieping in de buurt van de linnenkamer’. Het is een hele basale, maar superhandige tool.”

Proeflocatie: De Nieuwe Plantage

Voor het testen van de Asset Tracking-tool was een proeflocatie nodig. Dat werd De Nieuwe Plantage. Niet de grootste locatie van Aafje, maar wél groot genoeg om dingen kwijt te raken. Fernando: “Wilco vroeg of we het leuk zouden vinden om mee te werken aan een pilot. Dat zag ik wel zitten, want die verloren tijd is voor iedereen herkenbaar. Je wilt mensen aan het bed hebben en niet een halfuur laten zoeken naar spullen.”

Ultieme samenwerking

Ook de reacties op de Nieuwe Plantage waren enthousiast. Een belangrijke factor voor Fernando: “We hebben collega’s sterk betrokken bij de pilot. Wat vinden jullie belangrijk? Waar moeten we rekening mee houden? Zij moeten er uiteindelijk mee werken.” Wilco kan dit alleen maar beamen: “Fernando is voor ons de onmisbare schakel geweest tussen de technische kant en de gebruikerszijde.”

Van enquêtes tot taart

De grootste uitdaging bij de implementatie? Iedereen laten weten dat ze gebruik kunnen maken van Snelvinder. “De implementatie kostte veel tijd. Mails en flyers met uitleg, enquêtes, taarten met logo’s: we hebben er alles aan gedaan”, aldus Fernando. De naam Snelvinder is ook bedacht door een van de collega’s. “Die hebben we extra in het zonnetje gezet.”

Positieve resultaten

Zodra de medewerkers gebruik gingen maken van de app, waren ze positief verrast. Wilco: “Collega’s geven aan dat ze gemiddeld vijf tot tien minuten per zoekactie besparen. En als ze een zorgmiddel niet terug konden vinden, kwam dat omdat er geen tag op zat. Snelvinder levert dus echt tijdsbesparing op, en daar was het ons om te doen.”

Hoe nu verder

De pilot bood genoeg reden om groen licht te geven voor de verdere uitrol. Wilco: “We zijn al bezig met de voorbereidingen voor de volgende locatie: Hof van Kralingen. De basis is gelegd en nu gaan we verder opschalen. Plus inventariseren welke spullen we nog meer kunnen voorzien van een tag. Fernando sluit af: “Binnen de nieuwe locaties kunnen wij onze ervaringen delen. En andersom: zij zullen zeker nog tips hebben over dingen waar we zelf nog niet bij hebben stilgestaan.”