Wonen en welzijn

Wonen

In 2017 is het lange termijn vastgoedplan vastgesteld waarin een aantal verbouwingen zijn opgenomen. In 2018 zijn een aantal verbouwingen afgerond, een aantal anderen zijn gestart en een aantal verbouwingen zijn voorbereid. Tijdens de verbouwing van een locatie wordt er voor de klanten een tijdelijke huisvesting gerealiseerd.

Op bovenstaande afbeeldingen is een impressie van het gerenoveerde De Vijf Havens te zien (links) en het gerenoveerde Reyerheem (rechts)

 

Welzijn

Aafje biedt bewoners een zinvolle dag door verbinding te maken, écht te luisteren en in samenspraak met de bewoners en mantelzorgers de dagbestedingsactiviteiten te ontwikkelen. De vele activiteiten zijn in weekagenda’s gecommuniceerd en gaan van ’Bach tot Bingo’. De inzet van diverse innovaties zoals de tovertafel, de belevingstafel, de Zora-robot maar ook de snoezelkatten draagt ook bij tot een zinvolle dag van bewoners.

De zorgrobot Zora wordt ingezet om ouderen te activeren. Zora stimuleert hen om te bewegen, liedjes te zingen en te luisteren naar verhalen. Zora is inmiddels een graag geziene gast op alle Aafje locaties. In 2018 is een derde Zora robot aangeschaft die met hun vrijwilligers meer dan 100 bezoeken per maand hebben afgelegd aan bewoners in de huizen.

Daarnaast worden bewoners ook buiten de huiskamer aangemoedigd tot (beweeg)activiteiten. Zo heeft iedere Aafje locatie een beweegteam en zijn er op diverse locaties hometrainers waarbij de (virtuele) route (Silverfits) die wordt gefietst, een bekende route uit de woonomgeving van de bewoner is.

 

Into D’mentia


Eind 2017 is de dementie simulator van Into D’mentia ingezet om mantelzorgers en medewerkers te laten ervaren hoe het voelt om met dementie te leven. In de hiervoor speciaal ontwikkelde simulator ervaren gezonde mensen verwarring, onzekerheid, desoriëntatie en andere gevoelens die mensen met dementie dagelijks hebben. Door op deze manier dementie te beleven, ontstaat meer begrip voor de ziekte, een betere relatie en minder zorglast. Het beter begrijpen van de ziekte helpt de relatie tussen de zorgprofessional en de klant te verbeteren en verdiepen.

 

Gezellig op stap

Vanuit de ‘Gouden dagen’ zijn meerdere wensen van klanten van thuiszorg Drechtsteden, De Vijf Havens en De Twee Bruggen gerealiseerd zoals bijvoorbeeld een klant die met een oude T-Ford werd opgehaald en nog een keer naar zijn oude stamkroeg ging, of een groep klanten die naar een museum zijn gegaan.


Uitjes vanuit (Allemaal) Aafje

Tijdens de vijf grootste uitjes vanuit (allemaal) Aafje mocht Aafje in 2018 rond de 2000 senioren uit de gehele regio ontvangen.

Voorbeelden hiervan zijn het CHIO, Aafje faciliteert en sponsort het project CHIO Zonder Hindernissen. Hierdoor kunnen mensen die slecht ter been zijn, in een rolstoel zitten of dementie aandoeningen hebben onder begeleiding toch een bezoek brengen aan het grootste outdoor paardenevenement van Nederland; het CHIO Rotterdam. In 2018 hebben 220 bewoners van de huizen op het rolstoelterras het programma van dichtbij kunnen bekijken. Daarnaast hebben 300 leden van Allemaal Aafje vanaf de tribune het evenement meegemaakt.

 

De gezelligste Quiz  is al jaren een goed bezochte activiteit waar thuis wonende ouderen met elkaar een kennisquiz spelen, maar zeker ook elkaar ontmoeten en een ontspannen, gezellige middag hebben. In 2018 bezochten ruim 700 senioren de voorrondes en de winnende team de grote finale, die altijd in januari van het volgende jaar gehouden wordt. Meer informatie op www.degezelligstequiz.nl

Met de grote ‘Vrienden van Aafje’ rolstoelbussen zijn uitjes georganiseerd naar de dierentuin, de Keukenhof en bijvoorbeeld de SPIDO. Zo zijn er zeer veel activiteiten die onmogelijk hier allemaal genoemd kunnen worden.

Met ‘Aafje gezellig op stap’ zijn activiteiten georganiseerd voor jong en oud, waaraan zowel klanten als geen klanten deelnemen. Tijdens deze uitstapjes worden deelnemers ondersteund waar dat nodig is, bijvoorbeeld bij het in- en uitstappen van de bus of het duwen van de rolstoel wanneer er wat langere afstanden gelopen worden.

Terug naar het kwaliteitsvenster
 

Heeft u vragen of advies nodig?

Neem contact op met een van onze adviseurs

088 8 233 233 Bel mij terug Contact
Lisette big

Aafje.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Melding afsluiten