Werken bij Ben Oude Nijhuis

Geplaatst op 28-03-22
Aafje.nlnieuwsoverzicht bannerformaat
Ben Oude Nijhuis (BON) is een kleinschalige woonvorm voor mensen met dementie, gevestigd in een voormalig klooster in Rotterdam-Overschie. Op deze volledig gerenoveerde locatie met prachtige tuin, bieden wij mensen alle zorg en begeleiding op maat. Wij interviewden twee bevlogen medewerkers, Sabrina Wiskie (Verzorgende IG) en Herman Haarloo (Helpende), over hun werk in BON.

Herman Haarloo, helpende

1) Waarom heb je destijds gekozen voor de locatie Ben Oude Nijhuis?

De kleinschaligheid sprak me aan, waardoor je meer overzicht hebt op je bewoners, op wat er gebeurt, hoe ze zich voelen, je kan ze heel veel aandacht geven. Er is hier echt heel veel ruimte om goed te zorgen voor de bewoners. Toen ik bij BON begon, voelden de collega´s ook echt aan als een fijne club mensen. Echt een familiegevoel: vriendelijk, rustig en gemoedelijk. Daarnaast is het dichtbij mijn huis, dus dat is heel fijn. BON past binnen Overschie, omdat Overschie ook een klein dorpje is binnen Rotterdam. BON is vervolgens kleinschalig binnen Aafje; een mooie afspiegeling. Binnen Overschie kennen de mensen elkaar ook. Nauwe contacten, korte lijnen, dat is ook op de werkvloer.

2) Wat zijn de voordelen van de fusie met Aafje?

Sinds Aafje gefuseerd is met BON, zijn er meerdere disciplines in huis, die ook direct klaar staan. Dit is heel fijn. Daarnaast is er grote aandacht voor je deskundigheid, je wordt scherp gehouden, je kennis blijft up to date, kwaliteit wordt zo echt gewaarborgd. Ik blijf zo ook gemotiveerd om bij te blijven, om zijn vak goed te kunnen blijven beheersen.

3) Wat zijn de leukste punten van het werken op deze locatie, wat maakt deze locatie bijzonder?

Mooi pand, unieke locatie (oud klooster), de inrichting is heel fris maar huiselijk (met mooie schilderijen, mooie lampen, etc.). Er wordt echt een huiskamersfeer gecreëerd, alsof de bewoners nog thuis wonen; dit geeft een rustige, aangename sfeer om in te werken.

De doelgroep is overwegend PG, door de kleinschaligheid is het hier niet hectisch maar beheersbaar. Alles is hier overzichtelijk en ruim opgezet, door deze rustgevende omgeving is het zeer prettig werken en kan je volledige aandacht geven aan de bewoners.

Als mensen in de thuiszorg willen werken, maar het gezamenlijke gevoel missen, moeten ze hier komen. Dit is een mooie samenkomst van extramuraal en intramuraal werken.

4) Hoe zou je het management omschrijven?

Erg vriendelijk, open, zeer benaderbaar en laagdrempelig. Ze denken mee, zijn geduldig en hebben begrip. Dat is erg fijn samenwerken. 

>>>
Sabrina Wiskie, Verzorgende IG

1) Hoe ziet een gemiddelde werkdag bij BON eruit?

Wij hebben 2 Teams en 2 woongroepen in huis. Het zijn PG afdelingen. De bewoners zijn bekend met een vorm van dementie of alzheimer, in verschillende stadia. Wij hebben op elke woongroep 12 a 13 bewoners, het is kleinschalig.

Een werkdag begint in de ochtend met een overdracht met de nachtdienst, de agenda wordt bekeken en de taken worden verdeeld. Als de bezetting normaal is, staan er 2 medewerkers in de zorg en 1 gastvrouw per team. Medicatieronde start om 08:00 uur. Zorgcollega´s starten met de ADL bij de bewoners. Om 10:00 uur komen beide teams bijeen, om te kijken wat er nog moet gebeuren en hoe ver iedereen is, dan bespreken we waar we elkaar in kunnen ondersteunen. Vanaf 11:30 uur nemen de collega´s om en om pauze. Om 12:00 uur worden er medicijnen gedeeld. Om 12:30 uur gaan de bewoners lunchen en ondersteunen de zorgcollega´s bij de lunch. Medicijnen worden gedeeld door een VIG of een Helpende plus. In de middag hebben we toilet- en verschoningsrondes, vuilnis wegbrengen en de was doen. Om 14:00 uur proberen we te gaan rapporteren, om 15:00 uur is de overdracht met de collega´s van de avond. 

Avondzorg start met de overdracht en het lezen van de rapportage, de avonddienst pakt dan de dingen weer op die in de dagdienst niet zijn gelukt. Medicatie wordt gedeeld om 17:00 uur. Om 17:30 uur gaan de bewoners aan het avondeten, bewoners krijgen daarna koffie en thee, kijken op de woongroep nog naar de televisie of luisteren naar muziek. Daarna worden de bewoners een voor een naar bed begeleid, met de bijbehorende zorgtaken. Om 21:00 uur is er nog een medicatieronde. Als iedereen in bed ligt, is er tijd om vuilniszakken weg te gooien en naar de was te kijken. Daarna wordt alles weer gerapporteerd, om 22:45 uur is de overdracht met de nachtdienst..

2) Waarom heb je destijds gekozen voor BON?

Ik kwam zelf uit de thuiszorg, ik had nog nooit binnenshuis gewerkt, voor mij was dit nieuw. Ik heb eerst een dag meegelopen, ik moest even wennen maar het beviel mij meteen. Ik vond het fijn dat je met collega´s kan overleggen en als je dienst erop zit, de taken weer kon overgeven aan je collega´s, dit was in de thuiszorg niet zo. Ook vond ik het fijn dat het op de woongroep heel huiselijk oogt en dat er tussendoor wat tijd was om wat aandacht aan de bewoners te besteden. Ook vind ik het persoonlijk heel fijn dat er vers gekookt wordt voor de bewoners, dit maakt het erg huiselijk.

3) Wat zijn de voordelen van de fusie met Aafje? Wat is veranderd?

Er is meer structuur in huis. Ook is er meer sturing op de werkvloer. Er zijn meerdere disciplines, die benaderd kunnen worden. Daarnaast zijn er vaste dagen waar besprekingen zijn met de arts, psycholoog en agoog. Tevens hebben we op vaste dagen in de week een leercoach en een kwaliteitsverpleegkundige op de werkvloer. Dit was eerst niet het geval. Tenslotte is er veel meer op orde met de medicatie, de medicatiekarren worden nu aangevuld door de apotheek. Medicatie wordt beter geregistreerd en bijgehouden.

4) Wat is het leukste van BON om daar te werken, wat maakt het bijzonder?

Het werken in BON is leuk om dat geen dag hetzelfde is. Ik hou van werken in een teamverband. De woongroepen zijn erg huiselijk en er is aandacht voor de bewoners.

5) Hoe zou je het management omschrijven?

Je kunt bij het management terecht met dingen waar je tegenaan loopt. Ook is het management vaker aanwezig dan voorheen toen BON nog niet gefuseerd was met Aafje.

 

Is je interesse gewekt? Neem dan eens een kijkje op onze website voor onze vacatures of solliciteer direct. Klik hier

Je bent van harte welkom!

 

Heeft u vragen of advies nodig?

Neem contact op met een van onze adviseurs

088 8 233 233 Bel mij terug Contact
Lisette big

Aafje.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Melding afsluiten