Van chef-kok naar huishoudelijk medewerker bij Aafje in coronatijd

Geplaatst op 15-03-21
Aafje.nl nieuwsoverzicht  bannerformaat
Andries Schilten (horeca-eigenaar van Centre Ville, in Dordrecht) en Marc Blokland (chef-kok) leidden voor de coronacrisis een heel ander leven. Ze maakten drukke werkdagen van acht uur ’s ochtends tot en met acht uur ’s avonds en dat zes dagen in de week. “Het ging om een hele gezonde zaak die nu eigenlijk voor de zevende maand gesloten is.” vertelt Dries. “Wij waren echt een onderdeel van mensen hun dagelijkse ritme.” Volgens Dries en Marc ging het niet alleen om een lekker kopje koffie, maar om het gevoel dat ze ergens welkom zijn, lekker op hun gemak een krantje kunnen lezen en om die glimlach. Centre Ville is momenteel volledig gesloten en ook niet open voor afhaal. “Wat dat betreft zijn we ook heel dankbaar dat mijn personeel in deze tijd kan helpen bij Aafje Hulpthuis.” vertelt Dries. 

Link maken 
Maar waarom Aafje? “Ik ging op zoek naar iets wat bij ons in de regio aanwezig was en keek wat er om me heen speelde. Wij zijn natuurlijk gebonden aan deze regio en daarnaast heeft een van de werknemers al affiniteit met Aafje. De link was toen al snel gemaakt om contact te leggen met Aafje. We moesten hiervoor het een en ander bespreken en het was nog best een moeilijk traject om het voor elkaar te krijgen. Maar als je uiteindelijk iets wil is er niks wat je tegenhoudt.” 

Inmiddels is dit de tweede periode dat drie werknemers van Dries, waaronder Marc en Sonja, werken voor Aafje Hulpthuis. Dries heeft zelf contact gezocht met Aafje, maar heeft het idee eerst voorgelegd aan Marc en zijn collega’s. Zij reageerden hier erg enthousiast op. “Hij had aan mij gevraagd of ik het erg zou vinden, maar erg vond ik het sowieso niet. Ik zou anders toch maar thuis zitten en ik dacht bij mezelf, zo kan ik mezelf toch nog een beetje nuttig maken.” vertelt Marc.

Links Marc Blokland en rechts Sonja KlootwijkLinks Marc Blokland en rechts Sonja Klootwijk

Ritme creëren 
Het was vooral in de eerste week erg wennen voor Marc. Hij werkt al 18 jaar bij Centre Ville en dat is door de jaren heen een groot onderdeel van zijn leven geworden. “Als je hieruit wordt gehaald en iets anders moet doen is het toch wel even acclimatiseren.” Hij wist niet zo goed wat hij kon verwachten en is er volledig blanco ingegaan. Uiteindelijk heeft hij zijn eigen draai kunnen vinden en een ritme voor zichzelf gecreëerd. Marc heeft nu ook een aantal vaste adressen gekregen om schoon te maken. “Ik had er echt nul verstand van. Je bent zowel in de horeca als thuiszorg bezig met mensen en dat lag mij altijd al, maar vooral in de eerste week had ik een beetje heimwee naar mijn keuken. Het was allemaal erg nieuw voor mij en bij iedere klant is het weer anders. Als chef-kok is het belangrijk om een goede structuur te hebben in je werk en dat is bij dit werk ook van belang. Zo probeer ik ook aan klanten mee te geven om bijvoorbeeld na het eten een bord gelijk in de vaatwasser te doen. Hierdoor stapelt de rommel zich niet op en blijft het een beetje overzichtelijk. Maar over het algemeen bevalt het wel. De mensen zijn heel dankbaar en dat is echt wel heel duidelijk. Ze zijn blij dat er iemand is die bij hen over de vloer komt.” Een van de klanten was zo blij met Marc dat hij tijdens de feestdagen een kerstkaart meekreeg en ze ook nog even gebeld had naar de contactpersoon binnen Aafje om aan te geven hoe blij ze met hem was. “Dat zijn de momenten waarvoor je het doet en het werk nog mooier maakt.” 

De klanten verwachten in eerste instantie niet zo snel een mannelijke hulp aan de deur. “De eerste dame bij wie ik kwam stond eerst heel raar te kijken toen ze de deur opendeed. Maar gelukkig vond ze het niet erg. Het was zelfs hartstikke gezellig! De mannen die alleen wonen, vinden het vooral heel stoer. Het is toch wel een keer wat anders he, een grote man.” 

Andere kijk op de zorg
Door deze ervaring hebben Dries en Marc een andere kijk gekregen op de zorg. “Ik heb nu nog meer respect gekregen voor mensen die dit fulltime doen. Het is gewoon zwaar werk. Je bent tussendoor van het ene naar het andere adres aan het racen. Als ik een huis van boven naar beneden heb gestofzuigd moet ik ook echt even bijkomen. Je hoort en ziet ook veel dingen en het is mooi als je daar zo goed mee kan omgaan.” vertelt Marc. Marc gaf tijdens het gesprek aan dat de klanten af en toe gewoon hun verhaal kwijt willen en dan zijn ze blij als er iemand over de vloer komt waarmee ze een babbeltje kunnen maken. “Het is niet zo dat ik bepaalde dingen mee naar huis neem, maar af en toe moet ik wel terugdenken aan bepaalde verhalen of situaties. Er is een man waar ik tot nu toe meerdere keren ben geweest en die heeft een foto van zijn overleden vrouw op de bank staan. En dat is toch wel iets wat indruk op mij heeft gemaakt. Als ik dan bezig ben met schoonmaken loopt hij ook vaak mee om te kletsen. Je gaat hierdoor nog meer waarderen wat je thuis wel hebt. Maar ik heb ook wel genoeg leuke en grappige dingen meegemaakt tot nu toe.” Ze zijn dankzij deze situatie ook nog meer hun eigen werk gaan waarderen. “We zijn blij en dankbaar dat dat wij dit kunnen doen voor Aafje en haar klanten. Zowel vanuit een sociaal oogpunt, maar ook vanuit het oogpunt dat je een situatie vanuit een andere kant kunt bekijken. We hebben geen spijt dat we deze stap hebben ondernomen.” 

Dries is ook zeer te spreken over zijn personeel. “Zij zijn niet verplicht om het te doen, maar ik vind het hartstikke positief dat ze zo’n instelling hebben. Ik krijg zo nu en dan een terugkoppeling van de contactpersoon binnen Aafje over mijn werknemers en ze zijn super tevreden. Dat bevestigt ook mijn gevoel dat ik hartstikke fijn personeel heb. Als je ziet dat mensen zo vereenzamen, vooral in deze tijd, biedt dan een helpende hand. Geef aandacht aan elkaar. Het gaat hier niet alleen om praktische hulp, maar ook op sociaal gebied help je er iemand mee.” 

Heeft u vragen of advies nodig?

Neem contact op met een van onze adviseurs

088 8 233 233 Bel mij terug Contact
Lisette big

Aafje.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Melding afsluiten