Tevredenheidsmeting thuiszorg: Aafje scoort 8,3

Deel dit bericht:

Image description

Jaarlijks onderzoeken we de klanttevredenheid van de thuiszorg. De waardering over 2022 is erg hoog, net als voorgaande jaren. Daar zijn we als Aafje trots op. Over het jaar 2022 scoort de thuiszorg een 8,3. 'Voelt u zich op uw gemak bij de zorgverleners' (8,7) en 'behandelen de zorgverleners u met aandacht' (8,6) scoorden het hoogst. De laagste scores werden gegeven op 'krijgt u zorg van een vast team' (7,5) en 'op afgesproken tijd komen' (7,3).

Wie hebben meegedaan?

Grote aanbieders zoals Aafje moeten de meting bij minimaal 30% van de klanten uitzetten. Zelf willen we ook graag meer reacties, omdat we dan beter op team/gemeente niveau resultaten terug krijgen. Daarom hebben we de meting bij alle thuiszorgklanten uitgezet die aan de voorwaarden voldoen. Dit waren er 2.789 (2021: 2.700). Er kwamen 1.159 (2021: 970) geldige reacties binnen. Dit betekent dat 42% van de ondervraagden meedeed aan het onderzoek, in 2021 was dit 36%. De resultaten zullen binnenkort met de teams gedeeld worden.

Waarom een klanttevredenheidsonderzoek?

Alle organisaties die wijkverpleging leveren, moeten de landelijke thuiszorgmeting uitvoeren. Dat mogen partijen zelf doen of via een meetbureau. Aafje heeft er dit jaar voor gekozen het onderzoek zelf uit te voeren. Hiervoor zijn schriftelijke vragenlijsten gebruikt. Nieuw is dat de vragenlijst ook digitaal ingevuld kon worden.

Wat gebeurt er met de resultaten?

De resultaten worden gebruikt voor landelijke dashboards en komen beschikbaar voor het Zorginstituut, Actiz, Patiëntenfederatie Nederland en de zorgverzekeraars. Zij ontvangen alleen gemiddelde scores, volledig anoniem. Daarnaast kunnen klanten toestemming geven om hun reactie op ZorgkaartNederland te plaatsen. 796 klanten hebben deze toestemming gegeven, dus hun beoordelingen zullen ook op Zorgkaart verschijnen.

Waar vind ik de resultaten?

De resultaten staan op de pagina Klanttevredenheid. Klik hier om de resultaten te bekijken.