Tevredenheidsmeting huizen: Aafje scoort een 8,0

Deel dit bericht:

Image description

Ieder jaar onderzoeken we de klanttevredenheid in de huizen. Dit jaar zijn we wederom erg trots: Aafje scoort een 8.0 (2021: 7,9). Een uitstekende score in een roerige tijd. De score is voor somatiek en PG (psychogeriatrie) gelijk: beide een 8,0.

Wat is onderzocht?

Er zijn meerdere thema’s onderzocht. Op vrijwel alle thema’s scoren we hoger dan vorig jaar. Er is gevraagd naar de mate van aanbeveling van de locatie aan anderen (het cijfer over de hele locatie: 8,0), medewerkers (vakkennis en bejegening: 8,0), afspraken en overleg (afspraken maken, nakomen en zorgplan: 7,6), luisteren (inspraak, meebeslissen: 7,7), mantelzorg (inzet van en aandacht voor: 7,5) en accommodatie (restaurant, huiskamer, activiteiten, veiligheid: 7,8).

Wie hebben meegedaan?

Bewoners en mantelzorgers hebben meegedaan aan dit onderzoek. De meting hebben we uitgezet bij 1503 klanten (2021: 1483). Er kwamen 794 (2021: 718) geldige reacties binnen. Dit betekent dat 53% van de ondervraagden meedeed aan het onderzoek, in 2021 was dit 48%. De resultaten worden met de managers Zorg en Behandeling en Diensten en Welzijn gedeeld. Zij bespreken de uitkomsten met de lokale cliëntenraden en delen ze lokaal in hun teams.

Waarom een klanttevredenheidsmeting?

Met de invoering van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg wordt de klanttevredenheid niet meer gemeten met een standaard vragenlijst, maar mogen organisaties zelf hun meetinstrument bepalen. Dat onderzoek moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. De resultaten van de aanbevelingsvraag (Hoe waarschijnlijk is het dat u Aafje locatie X aanbeveelt bij anderen?) worden per locatie aangeleverd aan het Zorginstituut Nederland. Samen met de vertegenwoordigers van de locaties en de cliëntenraad zijn de vragenlijsten iets aangepast. Om een goede vergelijking te kunnen maken, zijn zoveel mogelijk vragen gelijk gehouden als in 2021.

Waar vind ik de resultaten per locatie?

De resultaten per locatie staan op de pagina Klanttevredenheid. Klik hier om de resultaten te bekijken.