Huishoudelijke ondersteuning (WMO) thuishulp Rotterdam e.o. | en thuiszorg Rotterdam

U wilt dat uw huis schoon en opgeruimd is. Maar het lukt u (tijdelijk) niet om bijvoorbeeld zelf uw bedden te verschonen, te stofzuigen of de ramen te lappen. Dan biedt huishoudelijke ondersteuning van Aafje uitkomst.



 

Om in aanmerking te komen voor huishoudelijke ondersteuning via de thuishulp Rotterdam e.o. moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • u bent (tijdelijk) niet in staat uw huishouden te verzorgen
  • er is geen huisgenoot of mantelzorger die uw huishouden kan doen
  • u woont nog zelfstandig
  • u staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie
     

Uw voorkeur

Krijgt u een Wmo-indicatie toegekend voor huishoudelijke ondersteuning? En hebt u gekozen voor Aafje? Dan zorgen wij dat we binnen twee werkdagen na het huisbezoek de eerste afspraak met u hebben gemaakt voor het eerste hulpmoment. Uiteraard op een dag die u wenst.

Het huisbezoek waarin wij het ondersteuningsplan met u opstellen, kan ook in de avonduren plaatsvinden. Dit geeft ruimte voor u en uw omgeving zoals een mantelzorger of familielid. Dit geldt ook voor de huisbezoeken voor een herindicatie.

 

Uw wensen

Uw dagindeling staat bij Aafje centraal. Hebt u een keer andere plannen? Geen probleem, dan komen wij gewoon op een ander moment. En kan uw eigen hulp een keertje niet, dan is er altijd een vervangende hulp.

 

Kosten en indicatie

U heeft een indicatie nodig van uw gemeente. Met deze indicatie wordt huishoudelijke ondersteuning betaald vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Uw gemeente vergoedt een groot deel, daarnaast betaalt u in 2020 een vast abonnementstarief van €19,50 per maand. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) verzorgt de afhandeling hiervan.

Veel zorgverzekeraars vergoeden de eigen bijdrage vanuit de aanvullende zorgverzekering. Ga na of uw verzekering de eigen bijdrage dekt. Mocht uw verzekering de eigen bijdrage niet dekken dan kunt u de eigen bijdrage, als u voldoet aan bepaalde voorwaarden, vergoed krijgen van de gemeente. Neem contact op met uw gemeente over de mogelijkheden. Huishoudelijke hulp in Rotterdam is iets anders dan thuiszorg rotterdam. Zoekt u thuiszorg rotterdam? kijk dan bij 'Ik zoek thuiszorg' daar vindt u alles over de thuiszorg rotterdam e.o.

Hulp bij het aanvragen van huishoudelijke ondersteuning


PREZO keurmerk kwaliteit voor Aafje Hulpthuis


PREZO is een prestatiegericht kwaliteitssysteem voor de sector Verpleging, Verzorging en Thuiszorg (VV&T). Het kwaliteitssysteem helpt te sturen op Verantwoorde zorg en hulp. PREZO is gebaseerd op de normen voor Verantwoorde zorg en het Kwaliteitskader en volgt dezelfde opbouw en structuur: domeinen, pijlers en voorwaarden. De prestaties die medewerkers en de organisatie leveren aan de klant staan centraal. In 2020 is een initiële PREZO audit uitgevoerd bij Aafje Hulpthuis (huishoudelijke hulp). Aafje Hulpthuis heeft het Gouden PREZO keurmerk behaald.

Lees meer over PREZO
 

Wat mag u precies verwachten?
 

Heeft u huishoudelijke ondersteuning van Aafje? Dan verricht uw huishoudelijk medewerker werkzaamheden van huishoudelijke aard die u zelf niet of niet geheel zelfstandig kunt doen. Het kan gebeuren dat er misverstanden ontstaan over taken die wel of niet onder een Wmo-indicatie van de gemeente vallen. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van werkzaamheden die niet tot de indicatie behoren.

  • Zilver poetsen
  • Meubels en/of vloeren in de was zetten
  • Vitrine kasten aan de binnenzijde schoonmaken
  • Galerij schoonmaken
  • Ramen zemen buitenzijde
  • Kamers die niet dagelijks als slaapkamer gebruikt worden
  • Strijken van beddengoed, linnengoed en onderkleding
  • Het verzorgen van dieren
  • Boodschappen tenzij hier een indicatie voor is
  • Gordijnen tenzij er een indicatie voor de was is
  • Schoonmaken in een ongezonde werkhouding; bijvoorbeeld poetsen op de knieën


Dit zijn de richtlijnen, maar deze kunnen wel per gemeente verschillen. Wilt u het exact weten? In uw persoonlijke ondersteuningsplan dat u van Aafje krijgt, staat precies wat uw huishoudelijk medewerker in uw gemeente wel en niet mag doen.

 

Huishoudelijke ondersteuning aanvragen

Vindt u een indicatie aanvragen lastig? Onze klantadviseur helpt u hier graag bij. Maak een afspraak met een klantadviseur door te bellen naar de Aafje klantenservice op nummer 088 8 233 233 of vul onderstaand formulier in.

Gerelateerde items

Downloads

Heeft u vragen of advies nodig?

Neem contact op met een van onze adviseurs

088 8 233 233 Bel mij terug Contact
Lisette big