Onze koers

Net als andere zorgorganisaties, staat Aafje voor grote uitdagingen. Wet- en regelgeving en de financiering van zorg veranderen ingrijpend en dwingen tot efficiënter werken. Tegelijkertijd vindt Aafje het belangrijk om onze klanten centraal te stellen door kwaliteit te blijven bieden. En het gevraagde vakmanschap van onze medewerkers te blijven verbeteren. Daarom heeft Aafje een nieuwe koers ingezet, waarop de organisatiestructuur per 1 januari 2015 is aangepast.

 

Zelforganisatie; ruimte voor vakmanschap

Aafje organiseert de zorg en ondersteuning anders. Zelforganiserende teams spelen hierin een belangrijke rol. Medewerkers organiseren zelf de zorg. Collega’s van verschillende disciplines met verschillende achtergronden, kennis en ervaring werken intensief in teams met elkaar samen. Alles gericht om nog deskundiger, sneller en adequater in te spelen op de vragen en behoeften van onze klanten. Teams krijgen de ruimte om in nauwe samenwerking met de klanten zelf, met vrijwilligers en mantelzorgers zorg te organiseren. Zorg wordt steeds meer een gedeelde verantwoordelijkheid.

 

Drie regio’s; lokale focus

Aafje organiseert haar dienstverlening zo dicht mogelijk bij de klant. Aafje levert hen een grote diversiteit aan zorg en diensten in drie regio’s: Rotterdam Noord, Rotterdam Zuid en de BAR-gemeenten/Drechtsteden. Elke regio heeft één directeur, die verantwoordelijk is voor alle zorg, diensten én behandeling binnen dat gebied. De directeur stuurt een klein aantal managers aan; een manager Zorg en Behandeling en een manager Diensten en Welzijn. Deze leidinggevenden hebben de taak om de zelfsturende teams te ondersteunen, inspireren en helpen.

De zorg verandert. En dus verandert Aafje mee. Maar laten we eerlijk zijn. Uiteindelijk draait de zorg om mensen; dat wat er gebeurt tussen onze klanten en onze medewerkers. We gaan voor kwaliteit, dichtbij en persoonlijk. Bekijk hieronder het filmpje dat hier verder op in gaat.

Onze mentaliteit

Kwaliteit van onze zorg en dienstverlening is, primair waarde gedreven in plaats van  regel gedreven. De belangrijkste succesfactor van een organisatie draait in onze ogen om een hoge klantbeleving; dit succes wordt gemaakt door hoe je het met elkaar doet. We gaan ervan uit dat een vakkundig medewerker, met aandacht en verbinding, vanuit zijn vakmanschap de zorg biedt die het beste is voor de klant.

Er is een groot zorghart bij onze medewerkers. Laat die waarde leidend zijn in onze wijze van werken. Dat is dan ondersteund door regels, maar niet gedicteerd door regels. Waarden boven regels.

De kernwaarden en mentaliteit die wij hanteren, richting onze klanten, vrijwilligers en onderling, zijn:

  1. Aandacht: Het hoeft geen toelichting hoe groot het belang is van deze waarde, om met plezier als medewerker en vrijwilliger  te werken en als klant bij Aafje goede zorg en service te ontvangen.
  2. Verbindend: Verbindend met en tussen klant, familie, vrijwilligers en zo samen het verschil maken. Maar ook verbindend met samenwerkingspartners (in plaats van concurrentie zoekend).
  3. Prikkelend: Zowel klant, familie als vrijwilliger prikkelen tot aanboren van eigen kracht en samen redzaamheid in plaats van te snel overnemen door de professional. Hierin passen ook het prikkelen van onszelf/medewerkers met vernieuwingsinitiatieven, ook met behulp van technologie. 
  4. Vakmanschap: Een vanzelfsprekendheid, met als specifiek accent dat we toewerken naar een hoger niveau van medewerkers. Elk vakmanschap in de zorg zet de relatie met de klant centraal.

 

Download hier het volledige verhaal over onze koers als pdf.

Gerelateerde items

Heeft u vragen of advies nodig?

Neem contact op met een van onze adviseurs

088 8 233 233 Bel mij terug Contact
Lisette big

Aafje.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Melding afsluiten