Medewerker Belevingsonderzoek

Aafje voert jaarlijks het Medewerkers Belevingsonderzoek uit onder haar medewerkers
Aafje gelooft dat ze als gehele organisatie kan groeien door teams het inzicht te geven waar ze trots op kunnen zijn en waar ruimte is voor verbetering.  Door vervolgens met elkaar een goed gesprek te voeren over de uitkomsten is er de kans om als team te werken aan dat wat voor hen belangrijk is! Door middel van het jaarlijkse Medewerkers Belevingsonderzoek (MBO) peilen we hoe medewerkers het dagelijkse werk beleven. We herhalen het onderzoek elk jaar. En hopen dat er ook elk jaar meer collega’s mee doen.

2019: Medewerkers belonen Aafje met keurmerk Beste Werkgever
Voor het derde jaar heeft Aafje in mei 2019 meegedaan aan het MedewerkersBelevingsOnderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Effectory. Uit dit onderzoek blijkt dat Aafje medewerkers Aafje hoger beoordelen dan haar branchegenoten. Hierdoor heeft Aafje voor het eerst het keurmerk Beste Werkgever verdiend. Aafje is de eerste zorgorganisatie in de vier grote steden met thuiszorg, huizen en zorghotels die dit keurmerk krijgt.

Onderzoeksresultaten
De Beste Werkgeverscore is gebaseerd op zes elementen: werkgeverschap, organisatietrots, organisatierichting, waardering, werktrots en het benutten van talent. Uit de resultaten van Aafje komt o.a. naar voren dat het aantal betrokken en bevlogen medewerkers duidelijk is toegenomen ten opzichte van vorig jaren. Ook geven medewerkers aan dat Aafje ruimte biedt om eigen ideeën in te brengen en uit te voeren. Verbeterpunten zijn er ook; waardering, communicatie en samenwerking. Plezier in het werk staat bij de Aafje medewerkers bovenaan als het om trotspunten gaat.

Trots
Guy Buck en Peter Ploegsma, Raad van Bestuur: “We zijn natuurlijk super trots op deze waardering van onze medewerkers voor Aafje. We hebben hen ook direct laten weten dat de waardering geheel wederzijds is. Dit is voor ons de bevestiging dat we met elkaar de goede dingen doen en we blijven vooral op deze manier doorgaan. Op Zorgkaart Nederland beoordelen klanten ons met een 8,0. In totaal dus een rapport waar elke ouder trots op zou zijn”

Werkdrukbeleving
Een opvallend resultaat was de werkdruk beleving. Het onderzoek geeft aan dat de werkdrukbeleving ten opzichte van vorig jaar significant is verbeterd. Waar 11% van de Aafje medewerkers de werkdruk vorig jaar nog als ‘Veel te hoog’ beoordeelden, is dat dit jaar nog maar 5,6%. Gelijk met het landelijke gemiddelde. Monique Vink, manager P&O: “Aafje heeft hier het afgelopen jaar veel aandacht aan besteed. Zo ligt de focus op gezond Roosteren & Plannen, de werving en het behoud van medewerkers en het verminderen van de administratieve last. Het is mooi om te zien dat deze maatregelen dus echt iets doen bij de medewerkers.”

Beste Werkgever tot en met 2020 
Het keurmerk is gratis en niet te koop, organisaties kunnen het alleen verdienen door een goede beoordeling van hun eigen medewerkers. Aafje laat hiermee zien dat ze een hele goede werkgever is in de ouderenzorg binnen haar werkgebied. Aafje mag zich tot en met 2020 'Beste Werkgever' noemen. Beste Werkgevers is 15 jaar geleden door Effectory en Intermediair gelanceerd en inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste, onafhankelijke keurmerk voor goed werkgeverschap. De best scorende organisaties worden beloond met het 'Beste Werkgevers Keurmerk'. Effectory en Intermediair belonen goede werkgevers en goed werkgeverschap, omdat ze geloven dat bedrijven waar medewerkers worden gewaardeerd beter presteren. En dat medewerkers het verschil maken.

Resultaten tot nu toe 

 

2017

2018

2019

Respons

44,6%

46%

48%

Bevlogenheid

7,6

7,7

7,8

Betrokkenheid

7,5

7,6

7,8

Tevredenheid

7,0

7,1

7,5

Werkgeverschap

6,9

7,1

7,4

Gerelateerde items

Heeft u vragen of advies nodig?

Neem contact op met een van onze adviseurs

088 8 233 233 Bel mij terug Contact
Lisette big

Aafje.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Melding afsluiten