Waar kunt u terecht?

U bent als mantelzorger voor Aafje erg belangrijk. Wij zijn ontzettend blij met uw hulp en wij doen wat we kunnen om u te ondersteunen. Woont uw naaste bij Aafje en heeft u vragen over uw rol als mantelzorger? Dan kunt u terecht bij de EVV’er, participatiecoördinator of dagbestedingscoach.

Heeft u in bredere zin vragen over mantelzorg? Bijvoorbeeld hoe de gemeente waarin u woont mantelzorgers tegemoet komt, of hoe u in contact komt met andere mantelzorgers? Ook dan helpen we u op weg. In onderstaand schema ziet u waar u kunt aankloppen met welke vraag.  Wilt u een vraag stellen aan een partij buiten Aafje? Dan kunt u dat op eigen initiatief doen.

Bij wie kunt u terecht binnen Aafje?

  • Eerst Verantwoordelijk Verzorgende (EVV) / Eerste aanspreekpunt (EA)
    De eerstverantwoordelijk verzorgende of eerste aanspreekpunt is voor onze klanten en u als mantelzorger de eerste contactpersoon. Voor vragen rondom de (mantel)zorg voor uw naaste, kunt u altijd bij hem of haar terecht.
  • Coördinator Informele zorg
    Woont uw naaste in één van onze huizen? Bij de Coördinator Informele zorg kunt u terecht voor informatie over uw rol als mantelzorger. Ook kunt u bij de coördinator terecht voor als u iets wilt betekenen voor de groep bewoners op de afdeling van uw naaste.
  • Dagbestedingscoach
    Binnen onze huizen is de dagbestedingscoach verantwoordelijk voor de kwaliteit en invulling van de welzijnsactiviteiten. Voor de uitvoering van deze activiteiten zijn wij voor een groot deel afhankelijk van vrijwilligers en mantelzorgers, die dit samen met onze gastvrouwen kunnen en willen organiseren. De dagbestedingscoach kan u coachen in de omgang met de bewoners.
  • Mantelzorgacademie
    De inzet van mantelzorgers is steeds vaker nodig om zorg te blijven leveren die onze bewoners en klanten verdienen. Vaak helpt u als mantelzorger al of zou u dat best willen doen, maar weet u niet precies hoe. Daarom biedt Aafje trainingen aan voor mantelzorgers, dit noemen we de Mantelzorgacademie.

Bij wie kunt u terecht buiten Aafje?

  • Gemeente (van uzelf en/of van de naaste aan wie u mantelzorg verleent)

    Veel gemeenten hebben regelingen om mantelzorgers tegemoet te komen en/of te bedanken. In (de meeste) grote steden kunt u als mantelzorger bijvoorbeeld een parkeervergunning aanvragen, waarmee u gratis (of met korting) parkeert in de omgeving van uw naaste aan wie u mantelzorg verleent. De inhoud verschilt per gemeente en kan ook per jaar veranderen. Als mantelzorger dient u zelf de mogelijkheden aan te vragen.

  • Mantelzorgmakelaars

    De weg in de zorg is soms best complex. De mantelzorgmakelaar weet als geen ander de weg in de zorg. Bijvoorbeeld in alle regelgeving rond de wmo of het aanvragen van een pgb. Zij of hij is er voor u als mantelzorger en helpt u graag. Mogelijk wordt de inzet van de mantelzorgmakelaar vergoed door uw zorgverzekering, gemeente of werkgever.

  • Hulpmiddelen

    Tegenwoordig zijn er steeds meer (technologische) hulpmiddelen die u, als mantelzorger, kunnen ondersteunen en/of ontlasten bij de zorg aan een naaste. Meer informatie hierover vind u terug op onze website of via de Vilans Hulpmiddelenwijzer.

  • Vervangende mantelzorg / Respijtzorg

    Verschillende organisaties bieden een extra hand of vervangende mantelzorg, ook wel respijtzorg genoemd. Hierdoor kunt u als mantelzorger even ontlast worden en dat kan soms heel welkom zijn. Diverse taken worden (tijdelijk) overgenomen. Denk aan het doen van boodschappen of de begeleiding naar medische afspraken. Ook 24-uurs toezicht is mogelijk bij vakantie of een lang weekend weg. Veel zorgverzekeraars vergoeden deze vervangende mantelzorg. Raadpleeg voor meer informatie of de voorwaarden altijd uw zorgverzekering.

  • Mantelzorgcafé

    Het mantelzorgcafé biedt op een laagdrempelige manier begeleiding en ondersteuning aan mantelzorgers. U kunt hier bijvoorbeeld in een ontspannen sfeer ervaringen uitwisselen met lotgenoten. Ook informeren we u graag over ontwikkelingen op het gebied van mantelzorg. Wilt u weten waar en wanneer er een mantelzorgcafé is? Neem dan contact op met de Aafje Klantenservice.

  • Huisarts

    De huisarts kan u helpen of doorverwijzen wanneer het ‘mantelzorgen’ fysiek of psychisch te zwaar voor u wordt.

  • Uw werkgever

    Binnen sommige CAO’s zijn er mogelijkheden om uw werkdruk te verminderen indien u mantelzorg verleent aan uw naaste. Raadpleeg hiervoor uw eigen werkgever / CAO.

  • Mantelzorg NL, landelijke vereniging voor mantelzorgers

    Iedereen die belangeloos voor een naaste zorgt, kan bij MantelzorgNL terecht voor informatie, advies en een luisterend oor. De medewerkers van de mantelzorglijn staan voor u klaar.

  • Mantelzorgelijk

    Mantelzorgelijk is een onafhankelijk, laagdrempelig lotgenoten- en expertiseplatform, voor en door mantelzorgers (community).

  • Mantelzorgbalans

    Mantelzorgbalans is een platform dat oefeningen en nuttige informatie biedt om als mantelzorger balans in het leven te krijgen of te behouden.

  • Dementie.nl

    Dementie.nl is een praktische site voor mensen met dementie en/of hun mantelzorgers. Lees alles over leven met dementie, deel ervaringen, lucht uw hart en stel vragen aan deskundigen en/of lotgenoten.

  • Alzheimer café

    Dit café is speciaal opgezet om mensen met dementie en/of hun mantelzorgers dichter tot elkaar te brengen en van voorlichting te voorzien. Voor meer informatie kijkt u op www.alzheimer-nederland.nl

No results found!

Tips voor mantelzorgers

Wij begrijpen heel goed dat wij mogelijk veel van u vragen. Maar alleen samen kunnen wij zo goed mogelijk voor uw naaste zorgen. Hieronder hebben we een aantal tips en adviezen van mensen die in dezelfde situatie zitten verzameld.

  • Lees hier de 10 tips

    1. Tijd voor uzelf
    Zorgen voor een ander is mooi. Maar het kan ook vermoeiend zijn en het kan soms zelfs teveel worden. Daarom is het belangrijk om genoeg tijd voor uzelf te maken. Voel u daar niet schuldig over; ontspanning houdt u gezond.

    2. Wees open en eerlijk
    Praat met uw omgeving over uw situatie. Vertel het ook wanneer u het zwaar vindt en vraag om hulp als u daar behoefte aan heeft.

    3. Onderhoud uw contacten
    Hoe druk u ook bent, zorg ervoor dat u uw vrienden en kennissen niet verwaarloost. Betrek uw familie en vrienden bij waar u mee bezig bent. Zo voorkomt u dat u vereenzaamt.

    4. Vraag hulp
    Hulp vragen is geen zwakte, integendeel zelfs! Ziet u het even niet zitten, schakel dan professionele hulp in en praat met uw familie of vrienden. De meeste mensen vinden het juist fijn als ze u kunnen helpen.

    5. Zucht eens diep
    Wordt het u even te veel, trek u dan voor een moment terug. Ga even naar buiten, of naar het toilet of de badkamer. Adem diep in en uit. Als u dit een paar keer doet, zult u merken dat u weer lucht krijgt.

    6. Lach samen
    Als u voor iemand zorgt, gebeuren er ook genoeg grappige dingen. Het is heerlijk om daar samen om te lachen. Het maakt de situatie soms net wat minder verdrietig. Samen lachen is aanstekelijk, het geeft energie en het zorgt voor een gevoel van verbinding.

    7. Wat kan er nog wel?
    Misschien kijkt u naar wat uw naaste niet meer kan. Vecht daar niet tegen, maar beweeg erin mee. Geef complimentjes voor wat hij of zij doet en ga uit van wat er nog wel kan. Zelfstandig fietsen kan misschien niet meer, maar samen op een tandem of naast elkaar op een duofiets kan misschien nog wel.

    8. Zing!
    Zing, neurie, fluit – het maakt niet uit wat. Zing wat u voelt, wat u ziet, wat u doet. Het hoeft niet te rijmen, het hoeft niet mooi te klinken, u hoeft zelfs geen maat te houden. Zingen traint de spieren in het bovenlijf, de longen en de ademhalingsspieren. Daarnaast neemt de hoeveelheid anti-stresshormonen toe: u voelt zich meer ontspannen. Van zingen is zelfs bekend dat het pijnstillend kan werken. Mensen die chronisch pijn hebben, vergeten de pijn tijdens het zingen vaak even.

    9. Genieten met groen
    Voelt u zich moe en somber? Koop dan eens iets groens voor uzelf. Een kleurrijke bos bloemen, een mooie plant; groen fleurt uw omgeving op. En terwijl u uw boeket schikt of uw plant in een mooie pot zet, zult u merken dat uw gedachten hun zwaarte verliezen. Gun uzelf daarom de rust van zo’n groen moment.

    10. De drie bedankjes van de dag
    Bedenk voor u gaat slapen drie dingen waarvoor u dankbaar bent. Spreek die drie dingen hardop uit of schrijf ze op in een mooi boekje. Zo valt u met een positief gevoel in slaap. Bovendien zult u merken dat de positieve dingen van de dag u steeds meer gaan opvallen.

No results found!