Veel gestelde vragen

Heeft u vragen over corona bij Aafje thuiszorg, huizen en zorghotels? Dan kunt u hier de antwoorden vinden op de meest gestelde vragen.
 

Aafje maatregelen
 

1. Hoe is het ventilatiesysteem bij Aafje geregeld?
De ventilatiesystemen van Aafje zijn niet gebaseerd op recirculatie maar op het toevoeren van behandelde buitenlucht. Er is daarom geen aanleiding het gebruik hiervan aan te passen.

2. Is het wel veilig om airco’s te gebruiken in de komende hittegolf?
Ja, op basis van de huidige informatie is de invloed van airconditioning op de verspreiding van het virus zeer beperkt, mits ze aan alle voorschriften voldoen. De airco's en ventilatiesystemen van Aafje zijn goed nagekeken en onderhouden. Het risico op verspreiding van het virus via de airco's en ventilatie van Aafje is daarmee vele malen kleiner dan het risico op oververhitting bij de komende hittegolf.

3. Wanneer kan er weer bezoek plaatsvinden in het verpleeghuis?
Er is in principe geen beperking voor bezoek aan onze huizen. Mede doordat iedereen zich goed aan alle richtlijnen houdt, kunnen we de deuren van onze huizen weer open zetten. U mag weer met elkaar en zonder tijdslimiet bij uw naaste op bezoek komen mits zij geen koorts en/of andere (verkoudheids)klachten hebben. Daarbij is en blijft het wel noodzakelijk om 1,5 meter afstand te houden tijdens het bezoek en om vooraf via via ons reserveringssysteem te plannen. Tijdens uw bezoek gelden onze bezoekregels.
 
4. Mag ik mijn dierbare meenemen voor een wandeling?
Op dit moment is een wandeling toegestaan.
 
5. Hoe word ik geïnformeerd over wat de veranderingen voor mij als naaste betekenen?
Communicatie richting onze mantelzorgers gaat per e-mail en brief. Verdere informatie over onze huizen is te vinden op onze locatie en op de pagina Op bezoek bij Aafje.
 
6. Kunnen nieuwe klanten nog steeds terecht bij een van de Aafje huizen of in tijdelijke opname?
Mensen die een plek in het verpleeghuis/wonen met zorg locatie nodig hebben kunnen verhuizen als er een passende plek vrij is. Het beschikbaar houden van goede zorg is belangrijk voor iedereen. Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met onze klantenservice via 088-8233233. 
 
7. Mag ik als familie mijn dierbare begeleiden bij de verhuizing naar een Aafje locatie?
Ook bij de verhuizing willen we het aantal naasten dat mee naar binnen gaat beperken. Bij het verhuizen naar een huis van Aafje mag een famielid mee. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat degene die helpt bij de verhuizing, geen luchtwegklachten en/of koorts heeft. Daarnaast zijn er bezoekregels die ook hier van toepassing zijn. Het inrichten van de kamer/studio organiseren we bij voorkeur voorafgaand aan de werkelijke verhuisdag. 
 

 

        Ik heb vragen over mijn zorg.

  1. Ik ben klant bij Aafje. Ik hoest / ben verkouden / heb koorts, maar kan niet zonder zorg. Kunnen jullie toch komen?
    Noodzakelijke zorg wordt altijd verleend. Neem daarvoor altijd contact op met uw eerste aanspreekpunt.
  2. Ik ben klant bij Aafje, moet ik het bij Aafje melden als ik verkouden of grieperig ben en/of koorts heb?
    Ja. Wij horen het graag zo spoedig mogelijk van u als u grieperig of koortsig bent, dit geldt ook voor een gezinslid dat regelmatig bij u op bezoek komt. Dan kunnen we met elkaar in gesprek hoe we de zorg zo veilig mogelijk bij u kunnen blijven geven.
  3. Word ik op de hoogte gebracht als mijn zorghulp (mogelijk) besmet is met het Coronavirus?
    U wordt hierover geïnformeerd en de zorg wordt door een collega overgenomen.
  4. Welke extra maatregelen treffen de medewerkers van Aafje om te voorkomen dat ik als klant besmet word?
    We volgen hierbij de richtlijnen van het RIVM. Zo wordt de handhygiëne zeer strikt toegepast en wordt er zoveel mogelijk afstand bewaard. Daarnaast kunt u ook helpen. Het is belangrijk voor onze zorgmedewerkers dat u zeep en papieren handdoekjes of een keukenrol in huis heeft. De beste bescherming tegen dit virus is regelmatig uw handen wassen met water en zeep en daarna de handen te drogen met een papieren handdoek.
  5. Een Aafje medewerker heeft klachten, maar is wel aan het werk. Ik maak mij zorgen, wat kan ik doen?
    U kunt dit eerst bespreken met deze medewerker. Lukt dit niet of komt u er samen niet uit? Bel dan uw eerste verantwoordelijke/aanspreekpunt om te overleggen
  6. Wat gebeurt er als een klant van Aafje besmet is (of verdacht wordt van besmetting) met het coronavirus en welke maatregelen worden er dan genomen?
    Het zorgmoment wordt indien mogelijk uitgesteld. Wanneer dit niet kan, zorgen we ervoor dat onze zorgmedewerker voldoende beschermd wordt om verspreiding van het virus te voorkomen.

Gerelateerde items

Heeft u vragen of advies nodig?

Neem contact op met een van onze adviseurs

088 8 233 233 Bel mij terug Contact
Lisette big

Aafje.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Melding afsluiten